تاریخ انتشار : سه شنبه 1 خرداد 1403 - 10:50
کد خبر : 127339

مسوولانی که دچار سانحه هوایی شدند

مسوولانی که دچار سانحه هوایی شدند
عصر روز گذشته، یکشنبه 30 اردیبهشت ماه، بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی، ریاست جمهور در پی شرایط نامساعد آب و هوایی، دچار سانحه شد و صبح امروز خبر شهادت او و هیات همراه توسط رسانه‌های رسمی کشور اعلام شد. چندین سانحه هوایی در 5 دهه اخیر تاریخ کشور منجر به سقوط برای سیاسیون و مقامات کشوری در آسمان ایران شده است. در این گزارش نگاهی به آنها می‌اندازیم.

اختصاصی جارستان: سیدابراهیم رئیسی، رییس سیزدهمین دولت در تاریخ پس از انقلاب اسلامی در ایران، در پی سقوط بالگرد در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی به شهادت رسید. در این بالگرد وزیر امور خارجه، امام‌جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی هم حضور داشتند که همگی به شهادت رسیدند.

با نگاهی به حوادث هوایی که در طول ۵ دهه اخیر در کشور رخ داده است، به عدد نزدیک به ۱۳۰ سانحه هوایی منجر به سقوط می‌رسیم. مسوولین و مقامات نظامی، سیاسی و اجتماعی کشوری بسیاری نیز در این حوادث حضور داشتند. در این گزارش به برخی از مهم‌ترین و تلخ‌ترین سوانح هوایی که برای چهره‌های شاخص سیاسی و نظامی پس از انقلاب ایران رخ داده نگاه می‌کنیم:

 

ابوالحسن بنی‌صدر

 

🔹در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۵۹ آیت‌الله منتظری در پیامی خداوند را شکر کرد که ابوالحسن بنی‌صدر به شکلی معجزه آسا از سانحه هوایی نجات پیدا کرده‌است. نخست وزیر و دیگر مقامات نیز از این مسأله ابراز خرسندی و رضایت کردند.

هلی‌کوپتر حامل ابوالحسن بنی‌صدر، رییس‌جمهوری وقت که برای بازدید از مناطق مرزی به کرمانشاه رفته بود، در نزدیکی اسلام‌آباد غرب سقوط کرد اما سرنشینان آن جان سالم به در بردند.

 

محمد جهان‌آرا و ولی‌الله فلاحی، فرماندهان نظامی جبهه‌های جنگ

 

هفتم مهرماه سال ۱۳۶۰، یک فروند هواپیمای سی ۱۳۰ ارتش که حامل فرماندهان ارتش و سپاه بود در کهریزک سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن از جمله ولی‌الله فلاحی (رییس ستاد مشترک ارتش)، محمد جهان‌آرا (از چهره‌های شاخص سپاه پاسداران) و یوسف کلاهدوز و جواد فکوری جان به جان آفرین تسلیم کردند.

این سانحه اولین سانحه هوایی تاریخ سیاسی ایران محسوب می‌شود و  کماکان گمانی‌زنی در خصوص آن زیاد است. هرچند رئیس تیم بررسی سانحه، علت سقوط را خطای مهندس پرواز اعلام کرد اما فرضیه‌هایی نظیر ترور و زدن هواپیما توسط پدافند نیز مطرح است.

 

فضل‌الله محلاتی، نماینده امام در سپاه

 

در این سانحه هوایی که در اول اسفند ماه ۱۳۶۴ به وقوع پیوست، ۵۱ نفر از جمله فض‌لالله محلاتی، نماینده امام خمینی در سپاه پاسداران به شهادت رسیدند.

در آن هواپیما جمعی از نمایندگان مجلس و قضات عالی رتبه همچون عنایت‌الله احمدی، سید ابولقاسم ارشادی، احمد انصاری،  سید حسن شاهچراغی و…. نیز حاضر بودند که آنها همگی به شهادت رسیدند.

 

سقوط فرمانده نیروی هوایی ارتش

 

۱۵ دی ۱۳۷۳ بود که منصور ستاری (فرمانده نیروی هوایی ارتش) در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به همراه افسران بلندپایه نیروی هوایی؛ علیرضا یاسینی (معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد نیروی هوایی) و مصطفی اردستانی (معاونت عملیات نیروی هوایی) به همراه ۹ سرنشین دیگر هواپیما کشته شدند.

 

جان باختن وزیر راه دولت اصلاحات

 

بیست‌وهفتم اردیبهشت سال ۱۳۸۰ هواپیمای روسی یاک-۴۰ در ساری سقوط کرد. رحمان دادمان (وزیر راه دولت خاتمی) حسن دهگان و محمد جعفر بهرامی (معاون‌های وزیر)، جلیل رشیدی (رئیس اداره فنی سازمان بنادر و کشتیرانی کشور)، ارسلان راحمی (مدیر کل روابط عمومی)، جمعی از نمایندگان مجلس استان گلستان، محراب حقگو چروده (معاون فنی سازمان بنادر و کشتیرانی کشور) و محمدرضا متقالچی (مدیر کل ساخت و توسعه فرودگاه‌های کشور) جان خود را از دست دادند.

درباره این حادثه که پرتلفات‌ترین سانحه هوایی کشور است، ابهام‌هایی وجود دارد. از انصراف خلبان به‌دلیل شرایط ناپایدار جوی و قبول پرواز توسط شرکت هوایی دیگر تا قطع شدن ارتباط راداری و سقوط هواپیما.

 

سانحه هوایی برای احمدی‌نژاد/ وزیر ورزش از سقوط جان سالم به در برد

 

در ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ بالگردی که با محمود احمدی‌نژاد (رییس‌جمهور وقت) و شماری از مسوولان اجرایی به منظور افتتاح پروژه عمرانی راهی شمال شده بود، در ارتفاعات البرز دچار سانحه شد اما به سلامت بر زمین نشست.

همچنین چهارم اسفند ماه ۱۴۰۱ بود که بالگرد حامل حمید سجادی (وزیر ورزش وقت) در شهر بافت کرمان سقوط کرد و منجر به صدمه شدید او شد.

 

شهادت سیزدهمین رییس جمهور و هیات همراه

 

در پی سقوط بالگرد در منطقه ورزقان در استان آذربایجان شرقی، تمامی سرنشینان از جمله سید ابراهیم رئیسی (رییس جمهور)، حسین امیرعبداللهیان (وزیر امور خارجه)، حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم (امام جمعه تبریز) و مالک رحمتی (استاندار آذربایجان شرقی) همگی به شهادت رسیدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.